Ανοίγει ο δρόμος για νέο ρωσικό αγωγό στα Βαλκάνια;

Ανοίγει ο δρόμος για νέο ρωσικό αγωγό στα Βαλκάνια;
Τα νομικά εμπόδια που είχαν τεθεί το προηγούμενο διάστημα αναφορικά με την ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού Nord Stream αποτελούν πλέον παρελθόν με απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε εισηγηθεί το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την αγορά ενέργειας της Ε.Ε. να επεκταθεί και να συμπεριλάβει και τους υποθαλάσσιους αγωγούς.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο όμως αποφάσισε οι εσωτερικοί κανόνες της Ε.Ε. αναφορικά με την ενεργειακή αγορά να παραμείνουν ως έχουν, δίνοντας με τον τρόπο αυτό προβάδισμα στην Ρωσία προκειμένου να προχωρήσει κανονικά με την κατασκευή του αγωγού Nord Stream ΙΙ.

Ο αγωγός Nord Stream ΙΙ θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στον αγωγό Nord Stream προκειμένου να «φθάσει» στην Γερμανία, υπό την Βαλτική, και από εκεί στην συνέχεια στην Βρετανία, στην Ολλανδία, στην Γαλλία και στην Δανία, το ρώσικο φυσικό αέριο.

Η ένσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συνίστατο στο γεγονός ότι ο αγωγός Nord Stream ΙΙ θα αυξήσει την εξάρτηση της Ευρώπης από την Ρωσία και θα βλάψει την εύθραυστη οικονομία της Ουκρανίας, την ώρα που καταβάλλονται προσπάθειες για την απεμπλοκή της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας από το ρώσικο φυσικό αέριο και την εναρμόνιση της με τα όσα ορίζει το Τρίτο Πακέτο Ενέργειας.

Στόχος δηλαδή ήταν ο διαχειριστής του αγωγού να μην είναι ταυτόχρονα και ο παραγωγός και ο προμηθευτής του φυσικού αερίου, εν προκειμένω η Gazprom, ούτως ώστε να υπάρχει διαφάνεια και να εξασφαλιστεί η λειτουργία του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Στην πρόταση της αυτή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε βρει εξαρχής αντίθετους το σύνολο των φορέων που εμπλέκονται με την αγορά ενέργειας στην Ευρώπη, αλλά και την Γερμανία.

Οι μόνες που είχαν τοποθετηθεί θετικά ήταν εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ενεργειακό κλάδο με έδρα την Πολωνία.

Σημειώνεται ότι στην κατασκευή του αγωγού Nord Stream εμπλέκονται πέντε ευρωπαϊκές εταιρείες.

Πρόκειται για τις γερμανικές Uniper και Wintershall, την ολλανδική Shell, την αυστριακή OMV και την γαλλική Engie.

Η εξέλιξη λοιπόν αυτή, όπως υποστηρίζεται, αφήνει ανοιχτό πλέον το ενδεχόμενο η Μόσχα να προχωρήσει στην κατασκευή ενός συμπληρωματικού ως προς τον Turkish Stream αγωγό φυσικού αερίου, υπό την Μαύρη Θάλασσα, με σκοπό την ενίσχυση της τροφοδοσίας της αγοράς των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης με ρώσικο φυσικό αέριο.

Δημοσιεύματα αναφέρουν ότι ενδεχομένως να φέρει και την ονομασία "Balkan Pipeline".

Την τελευταία λέξη την έχει όπως και να έχει η Gazprom, η οποία το τελευταίο εξάμηνο εξετάζει, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον ρωσικό Τύπο, σε συνεννόηση με την Βουλγαρία, την Σερβία και την Ουγγαρία την εξαγωγή, μελλοντικά, φυσικού αερίου στις τρεις αυτές χώρες, αναβιώνοντας κατά αυτόν τον τρόπο το σχέδιο υλοποίησης του αγωγού South Stream.

Το ζήτημα είναι να υπάρχουν διαθέσιμες προς εξαγωγή ποσότητες φυσικού αερίου..../IBNA

Share with your friends: