Κινδυνεύει με καθυστερήσεις ο «Νότιος Διάδρομος»; - Σήμερα η κρίσιμη απόφαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων

Κινδυνεύει με καθυστερήσεις ο «Νότιος Διάδρομος»; - Σήμερα η κρίσιμη απόφαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
Πεπεισμένος ότι η κατασκευή του αγωγού Trans-Adriatic Pipeline θα έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2020 εμφανίστηκε ο διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας που ελέγχει το έργο, Walter Peeraer, σε συνέντευξη του στην εξειδικευμένη ιστοσελίδα NGW, την οποία έδωσε στο περιθώριο του συνεδρίου European Gas Conference, την περασμένη εβδομάδα στην Βιέννη.

Σύμφωνα ωστόσο με το χρονοδιάγραμμα το οποίο έχει αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα της κοινοπραξίας (https://www.tap-ag.com/ ), ο αγωγός πράγματι αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2020.

Γιατί λοιπόν ο επικεφαλής του αγωγού ΤΑΡ αισθάνθηκε την ανάγκη να επιβεβαιώσει το γεγονός αυτό;

Θυμίζουμε ότι ο αγωγός ΤΑΡ θα διατρέξει το έδαφος της Ελλάδας, της Αλβανίας, μεταφέροντας το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν, υπό την Αδριατική, στην Ιταλία, με σκοπό την ενίσχυση, σε πρώτο στάδιο, της ευρωπαϊκής ενεργειακής αγοράς με 10 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.

Μέσα στο 2018, η κοινοπραξία που διαχειρίζεται την εκμετάλλευση της πηγής τροφοδοσίας του αγωγού ΤΑΡ, δηλαδή του κοιτάσματος φυσικού αερίου Shah Deniz στο Αζερμπαϊτζάν, προβλέπεται ότι θα ξεκινήσει την παράδοση ποσοτήτων φυσικού αερίου αρχικά στην Γεωργία και έπειτα στην Τουρκία, με σκοπό οι πρώτες ποσότητες αζέρικου φυσικού αερίου, μέσω του αγωγού ΤΑΡ, να «φθάσουν» στην Ευρώπη το 2019.

«Μπορούμε να προσπεράσουμε τα τεχνικά προβλήματα που προκύπτουν κατά την κατασκευή του αγωγού. Έχουμε την υποστήριξη των κυβερνήσεων τόσο της Ελλάδας, όσο και της Ιταλίας» δήλωσε στην ιστοσελίδα NGW ο κ. Peeraer.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα το οποίο κλήθηκε, σύμφωνα με τον ίδιο, να αντιμετωπίσει η κοινοπραξία εντοπίζεται στην Ιταλία, όπου ο δήμαρχος της περιοχής όπου θα καταλήξει ο αγωγός προέβαλε ως αντεπιχείρημα στην κατασκευή του ΤΑΡ τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου, καθυστερώντας με τον τρόπο αυτό την όλη διαδικασία.

Σε κάθε περίπτωση, στο τέλος του 2017, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του αγωγού ΤΑΡ, είχε ολοκληρωθεί το 65% του έργου.

Περιβάλλον v/s «Νότιος Διάδρομος»;

Δεν είναι όμως μόνο αυτός ο κίνδυνος που αντιμετωπίζει ο «Νότιος Διάδρομος», μέρος του οποίου είναι ο αγωγός ΤΑΡ.

Ο αγωγός ΤΑΡ θα συμβάλει στην προσπάθεια της Ευρώπης να μειώσει την εξάρτηση της από τον άνθρακα, επισημαίνει ο κ. Peeraer, σύμφωνα άλλωστε με τις επιταγές της Ε.Ε. για την προστασία του περιβάλλοντος.

Τον Ιανουάριο του 2017 εντούτοις ήταν που ο Επίτροπος για το Κλίμα και την Ενέργεια, Miguel Arias Cañete, παραδέχθηκε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει προβεί σε καμία προκαταρκτική περιβαλλοντική αξιολόγηση του έργου – του πιο σημαντικού εγχειρήματος στην ιστορία της Ευρώπης για την διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και την απεξάρτηση της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας από την Ρωσία και το ρώσικο φυσικό αέριο!

Την πτυχή αυτή έρχεται να ενισχύσει η μελέτη που εκπόνησε η χρηματοδοτούμενη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή MKO Bankwatch Network, σύμφωνα με την οποία το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του «Νότιου Διαδρόμου» μπορεί να είναι και μεγαλύτερο των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα και πως οι ετήσιες εκπομπές άνθρακα του «Νότιου Διαδρόμου», στο πρώτο στάδιο κιόλας, θα ξεπερνούν εκείνες της Βουλγαρίας ή της Ρουμανίας…

Υποστηρίζεται πάντως ότι εάν η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων επιλέξει να μην υποστηρίξει τον αγωγό ΤΑΡ, η απόφαση της δεν θα συνδέεται με τις ενστάσεις που έχει προβάλει η MKO Bankwatch Network, με αφορμή, σύμφωνα με το πόρισμα της, την ασυμβατότητα του έργου με τις περιβαλλοντικές ρήτρες της Ε.Ε.

Το μέλλον της επιχορήγησης του αγωγού ΤΑΡ με 1,5 δις. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αναμένεται, σύμφωνα με την επίσημη ατζέντα της, να κριθεί σήμερα, Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2018./IBNA

Share with your friends: